سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا جراحی تنها راه درمان فتق یا پارگی دیسک کمر است؟

تغییر سبک زندگی باعث شده مشکلات مربوط به ستون فقرات مانند بیرون‌زدگی یا پارگی دیسک افزایش پیدا کنند. برای تشخیص از روش ام‌آرآی و برای درمان از روش‌های مختلفی مانند توانبخشی، لیزر از راه پوست و در انتها عمل جراحی استفاده می‌شود. بعضی‌ها مدعی‌اند میزان تصویربرداری ام‌آرآی و عمل‌های جراحی‌ بیرون‌زدگی دیسک بیش از حد نیاز در کشور انجام می‌شود و خیلی از افراد نیازی به این اقدام‌ها ندارند و با تغییر سبک زندگی و ورزش و فیزیوتراپی بهبود پیدا می‌کنند .

 

درد دیسک کمر چگونه ما را از حرکت باز می‌دارد؟

همان‌طور که می‌دانید ستون فقرات از یکسری مهره تشکیل شده که در فواصل بین این تنه مهره‌ها دیسک‌های بین مهره‌ای قرار گرفته‌اند. این دیسک‌ها با ایجاد فاصله بین تنه مهره‌ها به تقسیم نیروی وارد شده به ستون فقرات کمک می‌کنند. اگر بنا به هر دلیلی دیسکی از قسمت عقبی خود دچار بیرون‌زدگی یا فتق شود، این قسمت روی نخاع و یا رشته‌های عصبی فشار وارد کرده و سبب بروز درد در ناحیه کمر و پاها می‌شود. مردم به این بیماری در اصطلاح دیسک کمر  یا پارگی دیسک می‌گویند.

این بیرون‌زدگی معمولا با درد خود را نشان می‌دهد. این درد می‌تواند به طور ناگهانی و شدید بوده و یا در بعضی موارد به صورت مزمن و تدریجی بر شدت آن افزوده شود. به طور معمول این درد همراه با احساس خشکی در ناحیه کمر و با اسپاسم ماهیچه‌های اطراف آن همراه است. درصورتی که این بیماری با فشار و آسیب به رشته‌های عصبی نخاع کمری همراه شود، درد تیرکشنده‌ای درناحیه باسن، پشت ران‌ها، ساق و حتی در کف پاها احساس می‌شود. چنین دردهایی می‌توانند همراه با احساس گزگز، بی‌حسی و خواب‌رفتگی در این نواحی باشند.

همچنین در موارد پیشرفته احساس ضعف و کاهش قدرت در ماهیچه‌های پا و یا اختلال در راه رفتن به وجود می‌آید. در درازمدت نیز آرتروز مهره‌های ستون فقرات بروز می‌کند و ممکن است یکی از نشانه های پارگی دیسک باشد.

 

پرش، جهش و درگیری هرگز

 

به این بیماران توصیه می‌شود از هرگونه حرکت پرشی، جهشی و ورزش‌هایی مانند کشتی که به طور مستقیم روی ستون فقرات فشار وارد می‌کنند، جدا خودداری کنند. همچنین بلند کردن اجسام سنگین و سرپا ایستادن‌های طولانی برای افراد چاق ضرر دارد.